Alla aktiviteter

18/5 2024 KonstrundaÖvrigt

Konstvandring

Följ med på en vandring till aktuella utställningar.

tavla frukostbord ute
23/4 2024 Föreläsning

Föredrag: Svenska klassiker i bildkonsten (del 1)

Ann-Catrine Eriksson visar exempel på vad som är, eller borde vara,
svenska klassiker inom måleri och skulptur från sent 1800-tal till
tidigt 1900-tal.

23/4 2024

Artes aktuella stadgar

tegelvägg
26/3 2024 ÅrsmöteUtlottning

Årsmöte 2024 och visning av konsten på SLU

SLU har fått nya konstverk i sina lokaler som Arte vill visa innan de
sedvanliga årsmöteshandlingarna.

Pga sjukdom utgår tyvärr konstvandringen på SLU ikväll, men årsmötesförhandlingar och lotteri kommer att genomföras som planerat. VI återkommer i höst med en konstvandring på SLU.

klosterruin
27/2 2024 Föreläsning

Föredrag: Höjdpunkter i den svenska arkitekturhistorien

Arkitekturens pärlor var namnet på en SVT produktion och denna föreläsning är ett liknande försök att identifiera och undersöka viktiga, intressanta, spektakulära eller omdebatterade arkitektoniska verk i Sverige från forntid till nutid. Vad berättar arkitekturen?

5/12 2023 FöreläsningÖvrigtUtlottning

Medlemslotteri och föredrag: Vera Frisén och skogen

Efter föredraget är det dragning i årets stora medlemslotteri. Vi har även ett mindre närvarolotteri.

21/11 2023 Föreläsning

Föredrag: Att bygga i trä – från nödvändighet till hållbarhet

Konstvetaren Katrin Holmqvist Stens föredrag visar att trä som byggmaterial har en lång historia. VI får se hur trä har använts i arkitekturen från forntid till samtid ur ett designperspektiv; vilka uttryck det har gett upphov till eller återskapat samt dess roll i att skapandet av en hållbar arkitektur.

18/11 2023 AteljébesökKonstrunda

Gallerivandring

Tillsammans med Umeå konstförening arrangerar vi en konstvandring till aktuella utställningar.

27/10 2023 Konstrunda

Guidad visning på Bildmuseet

Arte får en egen visning av samlingarna, med fokus på utställningen ”Ner till norr”.

17/10 2023 Föreläsning

Föredrag: ”Skogen kallar” Konst och ekologisk aktivism

Konstvetaren Elin Manker visar exempel på performativ konst som reflekterar vår plats i de ekologiska systemen. Utgångspunkten i föredraget är Malin Arnells och Åsa Elzéns verk ”Skogen kallar”.

26/9 2023 Föreläsning

Föredrag: Skogen och konsten

Ann-Catrine Eriksson håller ett föredrag med exempel på hur skogen använts som motiv i bildkonst (föredraget ställdes in i våras pga sjukdom).

16/9 2023 AteljébesökKonstrunda

Sundsvall ur Suecia Antiqua
19/5 2023 Resa

Konstresa till Sundsvall 19-20 maj

Styrelsen för Arte vill härmed bjuda in våra medlemmar till en konstresa till Sundsvall. I programmet kommer en stadsvandring ingå där vi tittar på exempel ur stadens offentliga konst. Vi kommer att besöka Kulturmagasinet för att se en aktuell utställning, besöka en vernissage på Galleri Granen och ta lokalbussen ut till stadens utkanter för mer konst. Det kommer också att finnas tid att upptäcka Sundsvall på egen hand.

6/5 2023 Konstrunda

Konstvandring

Tillsammans med Umeå konstförening arrangerar vi en konstvandring till aktuella utställningar i centrum.

Biologihuset.
28/4 2023 Konstrunda

Invigning av konsten i nya Biologihuset

Välkommen till invigning av konsten i nya Biologihuset!

Täljda små svampar av trä.
25/4 2023 Workshop

Tälj små svampar

Under Niklas Burmans ledning får vi möta trä och använda våra händer.

Konstverket 2,4-D. Stort blått konstverk med en person framför.
28/3 2023 ÅrsmöteFöreläsningUtlottning

Årsmöte 2023

Förutom sedvanliga årsmötesförhandlingar kommer vi att få konstnärsbesök. Gerd Aurell tar exempel ur sitt konstnärskap i ett föredrag med titel “Konst och hormoslyr”.

En mindre utlottning hålls för närvarande medlemmar.

18/2 2023 AteljébesökKonstrunda

6/12 2022 FöreläsningUtlottning

Medlemslotteri och föredrag

Ann-Catrine Eriksson håller ett föredrag om mode och porträtt.

15/11 2022 Workshop

Workshop: Lappa och laga 15 november, kl 17.30

Under två timmar håller vi till i Lärarutbildningshuset och och får information om och möjligheter att pröva på olika tekniker i att lappa och laga kläder.

29/3 2022 Årsmöte

Kallelse till årsmöte i konstföreningen Arte 2022

Välkommen till årsmöte i konstföreningen Arte tisdag 29 mars kl. 19.00 i Triple Helix, Universitetsledningshuset. Förutom de sedvanliga årsmötesförhandlingarna kommer Karin Ågren hålla ett föredrag om Scenkostym – att förhålla sig till material, tid och rum. Karin Ågren är konstnärlig lektor vid Estetiska ämnen med inriktning textil och har även arbetat som kostymör på lokala teatrar.

23/3 2021 Årsmöte

Kallelse till årsmöte i konstföreningen Arte 2021

Välkommen till årsmöte i konstföreningen Arte tisdag 23 mars kl. 19.00 som hålls digitalt via Zoom. Förutom de sedvanliga årsmötesförhandlingarna kommer ett föredrag om Kampen för kvinnlig rösträtt i bild hållas av Ann-Catrine Eriksson.